• inspiratie
  • Het waardenhuis: fundament onder je communicatiestrategie

Het waardenhuis: fundament onder je communicatiestrategie

Stel, het bedrijf of de organisatie waar je werkt of waar je eigenaar van bent, gaat een andere koers varen en zich opnieuw in de markt zetten. Met welk verhaal doe je dat? Hoe zorg je dat klanten je (blijven) herkennen en voor jou kiezen? Voor dit soort vraagstukken bouwen wij een waardenhuis. Niet om in te wonen, maar om de waarden van bedrijven en organisaties mee te kunnen bepalen. Die zijn nodig voor de (her)positionering van een bedrijf of als basis voor een communicatie- dan wel organisatiestrategie. Wat typeert het bedrijf, waarin onderscheidt het zich?

 

We bouwen zo’n waardenhuis altijd samen met de klant, want alleen de medewerkers van een organisatie beschikken over deze kennis. We begeleiden het formuleren van de waarden, het maken van keuzes en aanbrengen van focus. Om uiteindelijk met elkaar de missie, het gemeenschappelijk verhaal te kunnen vaststellen.

Waarom een waardenhuis?

Iedere organisatie of bedrijf verandert op zijn tijd. Dat kan zijn omdat organisatieonderdelen fuseren of omdat de markt vraagt om een nieuwe strategie. Zo’n situatie vraagt om een nieuwe positionering. Door de waarden van de organisatie met elkaar te bepalen, ontstaan de elementen waarmee je het verhaal kunt laden en de missie kunt formuleren. Dat verhaal en de kernwaarden en -woorden (en de beelden die daaruit ontstaan) vormen de basis voor je communicatie.

Een waardenhuis kent drie lagen: een bevestigende, een onderscheidende en een unieke laag. Per laag benoemen we de kernwaarden, die soms in lijn zijn met elkaar, maar soms ook als (elkaar versterkende) tegenpolen tegenover elkaar staan. Als er al een missie/mission statement is óf duidelijk naar voren komt, maken we deze tot het fundament van het huis. Bovenop, op het dak, volgt het woord, de slogan of de pay off die alles uit het waardenhuis typeert, verwoordt en verbeeldt (met name uit de derde laag, die de opmaat vormt naar de visie).

Facet-communicatie-waardenhuis-1

Bekijk het waardenhuis in het groot

Wat kun je ermee? Hoe pas je het toe?

De waarden van het waardenhuis vormen de basis voor je communicatie. Het biedt dankbare input voor het verhaal over (de veranderingen binnen) jouw organisatie en voor de missie van het bedrijf. En het biedt een kader voor de keuze voor een slogan, een pay off, een huisstijl of campagnestijl. Het is dus ook een perfecte basis voor je briefing aan tekstschrijvers, vormgevers en ontwerpers.

Hoe bouwen we het waardenhuis?

Stap 1. De waardenhuissessie

We beginnen het proces met een waardenhuissessie met medewerkers uit verschillende lagen en afdelingen van de organisatie. Samen kennen zij de organisatie het beste. Natuurlijk gaan we nooit onvoorbereid de sessie in. We verdiepen ons in (de geschiedenis van) het bedrijf of de organisatie. Hoe staat het bedrijf bekend? Wat zien we op en in de (social) media? En we maken een analyse van de markt, de concurrenten en de positie van het bedrijf daarbinnen.

Per laag plakken de medewerkers geeltjes met de woorden die zij vinden passen bij de waarden van het bedrijf. Dit is niet aan regels gebonden: alle soorten woorden mogen en ieders inbreng is waar(devol)! Als alle geeltjes zijn geplakt (op basis van een individueel denkproces), bespreken we samen de resultaten. We doen dit oordeelvrij en staan stil bij het waarom ervan. Dit gesprek is enorm waardevol, omdat collega’s nu écht in gesprek raken over waar hun organisatie voor staat en waar iedereen naartoe wil. Bovendien levert het gesprek informatie op waarmee we de kernwaarden en het verhaal voor alle medewerkers herkenbaar kunnen maken.

Stap 2. Het verwerken van de input

Met de vellen met geeltjes en onze aantekeningen onder de arm, begint voor ons het uitwerken. We schrijven alle woorden per laag uit, rubriceren, tellen de dubbele woorden, en kijken nog ‘s kritisch wat in welke laag thuishoort. Het liefst geven we een waardenhuissessie met z’n tweeën, zodat we op dit moment samen kunnen bespreken of we alles hetzelfde geïnterpreteerd hebben. En hoe zich deze bevindingen verhouden tot ons onderzoek aan de voorkant. Zo ontstaat een gemeenschappelijke deler, een dominant beeld per laag.

Stap 3. Het verhaal in drie lagen en de kers op het dak

Per laag formuleren we de kernwaarden. We hebben oog voor de waarden die in elkaars verlengde liggen, maar ook voor de waarden die elkaars (versterkende) tegenpolen zijn. In iedere laag ontstaan combinaties van woorden, kleine zinnetjes, die de kernwaarden duiden. Het huis is compleet.
Onder het huis werken we de kernwaarden uit tot kleine verhaaltjes per laag. Bovenop het dak volgt het kernwoord, de slogan of de pay off.

Stap 4. Het uitwerken naar een missie / mission statement

Dit alles kunnen we uitwerken in een missie of mission statement voor het bedrijf. Tenzij deze er al was of tijdens de sessie al bepaald is. Die vormt de fundament van het huis, onder de bevestigende laag.

Stap 5. Presentatie

We presenteren onze bevindingen aan de groep(en) waarmee we de waardenhuissessie zijn gestart. Vaak geven we de verbeelding/vormgeving ervan (evt. in een campagnestijl) mee. De reacties en aanvullende input verwerken we en daarna volgt oplevering van het definitieve ontwerp van het waardenhuis. Desgewenst presenteren we het eindresultaat aan de overige medewerkers, specifieke afdelingen en/of management en bestuur.
Afhankelijk van de opdracht  en de bedoeling van het traject, werken we dit alles verder uit in een communicatiestrategie, positioneringstraject of campagne.

Weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

+31 43 356 78 50
communicatie@facetn.nl

Lees onze andere artikelen